donderdag 3 december 2009

Leuk, een sfeerdiscussie!

Op NACBlog een interessant artikel over de huidige sfeer in het NAC stadion. Over de laatste jaren zijn er zo'n 5000 scc houders bij gekomen en dat zou ten koste zijn gegaan van de sfeer. Er komen een aantal die-hard NAC'ers aan het woord die hier een mening over hebben. Klik hieronder op de link om naar het artikel te gaan.

http://www.nacblog.nl/index.php?itemid=2799

Het verleden heeft toch wel aangetoond dat praten over sfeer alleen maar averechts werkt. Sfeer moet ontstaan en is afhankelijk van diverse omstandigheden. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over het avondje NAC, terwijl er van de 7 thuiswedstrijden er maar 3 in de avond plaats vonden. Dus we hebben nog maar 3 avondjes NAC gehad en daar viel de sfeer wat tegen. So what!? Zoals elk seizoen zitten er een paar knalwedstrijden tussen en die gaan we dit seizoen echt nog wel krijgen.

25 opmerkingen:

  1. Helemaal eens met B-side Rats!! Wat een gelul allemaal zeg. Vergelijken met uitschieters is altijd makkelijk maar ook in die jaren zaten er genoeg zouteloze sfeer potten tussen. En als er reden is voor een ludiek spandoek komt er dat echt wel weer te hangen, 5000 nieuwe supporters of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De beuk erin en aanvallend voetbal, dat zorgt voor sfeer. Maaskant laat NAC zonder lef en zouteloos spelen. Altijd een tikkie terug i.p.v. vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. loop nie te janken man, NAC speelt zeer behoorlijk en speelt vaak genoeg met lef.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ wolfmanjack

    Jij snapt het. Wat een voetbalverstand moet jij hebben. Goedendag zeg.

    Als Maaskant ergens voor gezorgd heeft is het wel het tegenovergestelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn maar weinig teams die met 3 aanvallers en 2 aanvallend ingestelde middenvelders spelen. Dus zonder lef en zoutloos spelen zie ik niet terug. Waarschijnlijk heb je de wedstrijden in de 1e divisie nooit meegemaakt. Dat waren pas zoutloze wedstrijden, maar wel een geweldige tijd die ik niet gemist zou willen hebben. Toen was het voetbal nog puur, met een hoop jongens uit de regio in het team. Supporters die kwamen voor een Avondje NAC dat tot in de late uurtjes doorging. Thuis met 2-3 verliezen van Roda JC maar na het laatste fluitsignaal stond iedereen (misschien was er iemand eerder weggegaan omdat zijn vrouw lag te bevallen) te klappen voor onze helden. Iedereen wist dat NAC geen kampioen zou worden en zich niet zou plaatsen voor Europees voetbal, maar iedereen hield van NAC. Nu wordt er gefloten door een gedeelte (in dit geval was 30% gelukkig al vroegtijdig vertrokken, anders waren het er meer geweest) als je thuis tegen NEC (een gelijkwaardige ploeg) 3-3 speelt. En oh wee als we geen Europees voetbal halen, dan moeten de heren zakkenvullers allemaal oprotten, inclusief het bestuur! Ik verlang niet terug naar het voetbal van destijds, maar wel naar de beleving van de supporters...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pfff, alsof het aan de Beatrixstraat vaak niet gewoon KUT was. Dit is allemaal wat slapjes geleuter. Die sfeer komt wel weer terug als je er maar niet te veel bij nadenkt.
    Ik ben het trouwens wel met John eens dat de spontaniteit in de kiem gesmoord wordt. en dat is wel waar clubsupporters als die van NAC, Utrecht en Twente het van moeten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge jonge wat een triest verhaal van hun zeg, dit noem ik nog eens stemmingmakerij zeg!

    Daar hebben we weer zo'n verhaal, 'wie is de echte NAC-fan?'

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @F7

    Het gaat er niet over wie de echte NAC-fan is, maar hoe de typische NAC-sfeer terug kan komen!

    En dat betekent niet dat je constant anti-tegenstander liedjes zingt, met vliegtuigjes gaat gooien, fluiten na een gelijkspel en 10 minuten voor tijd massaal op de trappen gaat lopen. Oei oei, je moest eens een kwartiertje later thuis zijn door de drukte. Nee dat kan echt niet, daarom maar eerder weggaan. Leve de 24-uurs maatschappij...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Aspo

    Klopt wat je zegt, zeker jouw verhaal mbt die 'andere supporters' die eerder naar huis gaan, vreselijk is dat! Echter wordt er wederom in de discussie de nadruk gelegd op het feit dat nieuwe NAC-fans 'mindere' fans zijn, maar diezelfde personen vergeten dat de tijden gewoonweg veranderd zijn. We zijn in 94 veranderd van stadion, das 15 jaar geleden! En in die 15 jaar is er gigantisch veel gebeurd natuurljk, helemaal in de voetballerij! Dat heeft nou eenmaal voor- en nadelen! toch!?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmm, Kan me vinden in het artikel in bn destem. Idd was het op de beatrixstraat niet altijd rozegeur en maneschijn, maar toch. Het was daar wel regelmatig 'vollenbakambiance' Iets wat veel supporters nu missen, die ook op de beatrixstraat stonden. De supporters die daar nooit zijn geweest, kunnen daarentegen ook niets kwalijk worden genomen. Feit is wel dat het regelmatig zouteloos is op de bredase tribunes. Of dat nu ligt aan het tijdstip/dag waarop de wedstrijd wordt gespeeld, het missen van de schrale pis-bierlucht, dat er geen 100000 klappers meer worden ingegraven de dag voor de wedstrijd of dat de b-side niet meer cabrio is, is mij om het even. Het gaat er niet om wie de beste supporter is, maar hoe het weer 90 minuten lang gaat donderen in het Rat Verlegh. Nogmaals. Ik kom niet naar het stadion om goed voetbal te zien. Ik kom om mijn club een hart onder de riem te steken en een goeie pint te drinken. Against modern football!

    Tegen sparta met z'n allen achter de club, een glas bier in je mik en drie punten. HUP NAC

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De discussie zelf is al erg discutabel, ik dacht dat dat vooral voorbehouden was aan clubs met een sfeerteam. Gaan we binnenkort ook liedjes oefenen op internet met een eindeloze serie aan youtube-links?

    Ik had gehoopt dat de 0-3-vlaggenwedstrijd tegen NEC van 2 jaar terug het hoogte/dieptepunt was van gekunstelde sfeer maar het gaat nog altijd door...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij het zien van die foto alleen al vind ik het jammer dat ik die tijd niet heb meegemaakt.
    Voetbal is geen voetbal meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We zijn toch wel erg ver af aan het zakken zeg, als we het al over sfeer maken moeten hebben, kom op zeg dit is een nac-site, af en toe denk ik op een willem II site te zitten.
    Als we nu zo nodig(ja laat ik dan toch maar mee praten erover, ben nu toch begonnen) weer terug willen naar de oude tijden(en geloof me, ik zou niks liever willen, ben er echt een vand e oude stempel) kunnen we beginnen met stoppen om op die duffe stoeltjes te zitten, ga gewoon staan, zitplaatsen haalt al een hele zooi sfeer uit je vak weg, de tribune doortrekken naar het veld(al gaat dit in de toekomst gelukkig al komen), de tegenstander moet weer met knikkende knieen een bal in komen gooien of een corner komen nemen.
    En, maar hier kennen we niks aan veranderen, het zou mooi zijn als we spelers krijgen met een echt nac hart, werkt ook echt wel sfeerverhogend, wetende dat er spelers in het veld staan die niet alleen nac spelers zijn maar ook nac supporters, spelers gebelesseerd? kom gezellig in het vak zitten, (kan me nog een regenachtige avond in Eindhoven herinneren dat we met een man of 50 in de stromende regen naar eindhoven-nac staan te kijken, wie komt daar aan op zijn krukken en in zijn regenjas om bij ons te gaan staan? Juist ja, gerard den haan, zie je een van de spelers van nu dat al doen?
    Damned wat denk ik toch met weemoed terug aan die goeie ouwe tijd in de beatrixstraat, maar ja dat was jaren 80-90, we zitten nu 20 jaar later......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zeg tegen alle...stop met deze discussie
    laat mensen maar op tijd gaan en eerder op de trap staan om naar huis te gaan... voor de jongens die het willen zeg ik volle bak ambiance en gaan. Zingen to we er bij neer vallen dan komt de rest ook wel. En we mogen best is een off day hebben.

    NAC TO THE BONE

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die hards net als ik hebben gelijk.
    Voetbal is niet meer zoals vroeger.
    Bioscooppubliek tegenwoordig.
    Eerder Studiovoetbal.
    Bordje omhoog wanneer overal waar we komen ingezet moet worden.
    Kan je de klok op gelijk zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @aspo

    nja een middenveld met feher en kwakman is inderdaad zeer aanvallend...

    maar voorderest met dit topic eens... niet praten maar doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Veel mensen lopen altijd te zeiken over: jongetjes van 16-18.

    Maar bekijk het van deze kant: over 20 jaar is de oude garde dood of bejaard, en dan moet NAC het hebben van de huidige minderjarigen.

    ZIJ ZIJN DE TOEKOMST! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De huidige generatie is veel te verwend. Vroeger waren we al blij met een gelijkspel en gingen we als gekken tekeer op de tribune. Maar toen mocht ook veel meer, tegenstanders waren echt onder de indruk van het publiek aan de Beatrixstraat. Nu fluiten ze club uit bij een gelijkspel, bah. De jeugd is veel te verwend, ze hadden de oude tijden eens mee moeten maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het meest trieste is nog wel dat Theo het wijt aan het succes. Misschien heeft het hier deels mee te maken maarzou de betutteling van ome Theo zelf ook niet een belangrijke reden zijn. De SV's vliegen om je oren tegenwoordig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja tuurlijk, het is de schuld van ome Theo die SV's uit deelt omdat hij het zo leuk vindt. Lekker makkelijk, anoniempje.

    Als ome Theo niet af en toe corrigerend optreedt, zaten we nu met zijn allen alcoholvrij achter een net te kijken door toedoen van 'een enkeling' die denkt dat stewards belagen of aanstekers op het veld gooien sfeerverhogend werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @tommie,

    kan me herinneren dat kurtje op de BSide stond te kijken toen hij geblesseerd was vorig seizoen....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Eljé Het gooien van aanstekers werkt niet sfeerverhogend Aan de ene kant betuttelen en dan aan de andere afvragen waar die verheerenveenisering vandaan komt?? Hij draagt er zelf aan bij!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik word gvd wel eens gek er van dat er alleen maar gezeik is op de jongeren, ik hoor daar zelf ook bij, maar ik vind dat ik zelf een heel realistisch beeld heb hoe nac moet presteren, ik kan zeiken op m'n club.
    maar dat doet iedereen dat kan niemand ontkennen dat komt omdat je mee leeft met je club en omdat de club in je hart zit.

    maar het belangrijkste is voor mij, vanavond me keel schor schreeuwen en morgen brak voetballen met een halve stem! omdat ik MIJN CLUB en ONZE CLUB tot de overwinning wil schreeuwen

    HUP NAC!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het beleid van Theo is idd deels de oorzaak mar dat ziet deze man niet. Nee het liefst ziet hij hossende oranje-achtige taferelen!

    BeantwoordenVerwijderen